• Geplaatst 2107 dagen geleden

‘Mannen willen carriére maken, vrouwen gaan voor inhoud’

Vrouwen en mannen vinden verschillende dingen belangrijk met betrekking tot het werkgeversimago. Met die kennis kunnen werkgevers veel gerichter aan de slag.
                                                                                                                                                                                        Op welk werkgeversimago sla jij aan? Een werkgever met fantastische primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden en prachtige doorgroeimogelijkheden? Of een werkgever waarvoor je niet te ver hoeft te reizen, waar het werk afwisselend is en de balans tussen werk en privé goed is?

Als je een man bent is de kans groot dat je voor het eerste kiest. Ben je een vrouw? Dan ga je waarschijnlijk voor het tweede. Uit het Intermediair Imago Onderzoek blijkt namelijk dat er behoorlijke verschillen zijn tussen mannen en vrouwen en het werkgeversimago waar zij zich prettiger bij voelen.

Vrouwen hechten gemiddeld meer aan zogenoemde zachte aspecten als afwisselend werk, de balans tussen werk en privé, mogelijkheid tot thuiswerken en een korte reisafstand, zo blijkt uit het onderzoek. Daarnaast zijn prettige collega’s, de mogelijkheid tot parttime werken en een uitdagende werkinhoud voor vrouwen belangrijke afwegingen om hun werkgever wel of niet trouw te blijven.

Mannen vinden andere zaken belangrijker: goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, goede doorgroeimogelijkheden en werken in een financieel gezonde organisatie. Of ze blijven is onder meer ook afhankelijk van de auto van de zaak en een compensatie voor overwerken.

Masculien en wit

Yelly Weidenaar, directeur van stichting Talent naar de Top, is niet echt verrast door deze uitkomst van het onderzoek. ‘Mannen zijn vaker wat meer verticaal gericht en accepteren gerust een functie waarin ze ongelukkig zijn, als die maar goed is voor hun carrière. Vrouwen zijn veel principiëler: die willen een inhoudelijke functie waar ze gelukkig van worden.’

Talent naar de Top wil diversiteit in de top van het bedrijfsleven bevorderen en de genoemde verschillen laten volgens Weidenaar goed zien waarom dat nodig is. ‘Zonder te willen oordelen: bij de meeste organisaties is de norm masculien en wit.’ Er is volgens Weidenaar een cultuurverandering nodig om ervoor te zorgen dat ook vrouwen zich bij die organisaties thuis voelen. Kennis over de genoemde verschillen is daarbij belangrijk.

‘Neem een gemiddelde partnerorganisatie in de advocatuur, accountancy of consultancy, waarin je knetterhard moet werken om de top te bereiken. Onderdeel daarvan is vaak ook dat je 24/7 bereikbaar bent voor de klant en dat is iets waar sommige vrouwen zich minder prettig bij voelen. Als je bereid bent dit aan te passen, door bijvoorbeeld een team voor die klant verantwoordelijk te maken, maak je je als organisatie interessanter voor vrouwen. En je zult zien dat mannen dit uiteindelijk ook prettiger vinden.’

Andere selectieprocedure

Zelfs in vacatureteksten kun je al een verschil maken, zegt Elisa de Groot van In Touch women resource management. ‘Door aandacht te besteden aan die zachte aspecten, dus bijvoorbeeld te benoemen dat je als bedrijf een goede werk-privébalans belangrijk vindt. Dan voelen vrouwen ook de ruimte om daarover in gesprek te gaan.’

Vrouwen persoonlijk benaderen helpt ook. ‘Vrouwen zijn nooit klaar met het werk dat ze aan het doen zijn: ze willen een project afronden of hun team nog verder brengen’, zegt De Groot. ‘Daarom moet je met ze in gesprek gaan over de inhoud van het werk dat je te bieden hebt.’ Die persoonlijke benadering werkte ook goed toen Weidenaar nog bij ABN Amro werkte. ‘We benaderden soms specifieke groepen vrouwen met een vacature en kregen daardoor veel meer reacties. Ze kregen zo de bevestiging dat ze konden reageren.’

Een ding wil De Groot nog benadrukken. Dat de meeste vrouwen die zachtere aspecten belangrijker vinden, betekent geenszins dat ze minder ambitieus zijn. ‘Vrouwen zijn net zo ambitieus als mannen, maar voelen zich vaak ook verantwoordelijk voor zaken buiten het werk: dat het thuis goed loopt bijvoorbeeld, en ze zijn ook vaker mantelzorger. Zij zijn dus op zoek naar inhoudelijk uitdagend werk waarmee ze dat kunnen combineren. Als dat er niet is, solliciteren ze niet, of gaan ze weg.’